
The Globe And Mail
Which do you trust less: Al-Jazeera or Fox News?
Saturday, March 26, 2005
Page: D11
Section: Book Review
Byline: John Miller
Illustrations: Illustration

Al-Jazeera:

How Arab TV News Challenged

the World

By Hugh Miles

Abacus, 438 pages $25

The most riveting journalistic scoop of recent years
happened on Oct. 7, 2001, when the first Tomahawk
missiles landed in Kabul and the post-9/11 invasion
of Afghanistan began. There was only one television
camera in the Taliban-controlled capital, and it
belonged to Al-Jazeera, then an Arab satellite news
channel that was little known in the West.

For three weeks, reporter Taysir Alluni broadcast live
from the corrugated- iron roof of his office, and he
had the story of a lifetime and the pictures all to
himself. Although the White House asked U.S.
networks to ignore the feed offered by Al-Jazeera, it
was too good to pass up. Millions saw coalition
missiles falling on defenceless Afghanistan, and once
saw the courageous Alluni looking frantically for his
cameraman, who had been blown off the roof.

It's almost unheard-of in the Internet age for any
news organization to have such a clear beat.
Chronicling the way Al-Jazeera used courageous
journalism to build itself into perhaps the world's
largest and most popular television news network
would be story enough. But Hugh Miles has crafted a
better one here: a careful journalistic examination of
who's right, the governments who claim Al- Jazeera
is an agent of terrorists or the great mass of Arab and
other viewers who think Al-Jazeera is the most
accurate news organization in the world.

Miles, an award-winning British journalist, reaches a
measured but believable conclusion. Al-Jazeera has
given sympathetic coverage to Palestinians, Iraqis
and Afghanis, but it "is probably less biased than any
of the mainstream American news networks," and
covered the U.S.-led invasion of Iraq better than
anyone.

Miles's scrupulously reported history of Al-Jazeera
should change many minds in the West, where the
network has been accused at various times of being
pro- Iraqi, pro-Israeli, militant Islamist,
pro-Palestinian, anti-Semitic, an agent of al-Qaeda, a
political tool of the Emir of Qatar (who set it up and
underwrites its losses) or under the secret control of
the White House.

"The contradictory nature of the complaints," Miles

says, "showed there could be no substance to the
allegations of bias."

Among the people who should read this book are
members of the Canadian Radio- television and
Telecommunications Commission, which last year
put unprecedented limits on the broadcast of
Al-Jazeera's signal in Canada. Before it can be
carried on satellite or cable, the distributor must
monitor its content and delete "any abusive
comments." This will effectively keep Al-Jazeera off
the air in Canada.

Elsewhere, it's freely available. Al-Jazeera, launched
in 1996 with the slogan "The opinion and the other
opinion," now has news bureaus around the world
and 40 million viewers, more than CNN.

Miles makes many unflattering comparisons between
the principled journalistic decisions made by
Al-Jazeera and the uncritical jingoism of the U. S.
networks. No Al-Jazeera anchor would do what Fox
network anchors did and wear Old Glory lapel pins
on air. No Al-Jazeera executive would censor content
at the request of a government, as Fox owner Rupert
Murdoch did when he said, "We'll do whatever is our
patriotic duty."

Al-Jazeera incurred the wrath of the White House
five days after 9/11 when it aired a statement from
Osama bin Laden saying, "I have not carried out this
act, which appears to have been carried out by
individuals with their own motivation." That, and the
fact that Al-Jazeera's television crews were often in a
position directly to contradict Pentagon claims about
civilian casualties, led to what Miles feels has been a
long trail of official and unofficial intimidation
against the network that should alarm us.

Alluni was chased out of Afghanistan when
Al-Jazeera's bureau in a residential area was blown
up by a U.S. missile. The White House later admitted
the attack was deliberate. The network's bureau in
Baghdad was destroyed in a similar way, killing a
journalist, shortly after it had reported its exact co-
ordinates to the U.S. military so that wouldn't happen.
The United States has never investigated that
incident, even though Reporters Without Borders
concluded that the attack was deliberate.

And what of Alluni, the courageous journalist who
scooped the world in Afghanistan and played a key
role in his network's outstanding coverage of Iraq?
Instead of winning journalistic acclaim, the father of
five has been in jail in Spain since 2003, held on
suspicion of being a member of al-Qaeda. Miles says
if the charges ever come to court and are proved true,
Al-Jazeera will be permanently compromised. But he

FPinfomart.ca Page 1



says the only evidence of any link seems to be that
Alluni once got an exclusive interview with bin
Laden, which Al-Jazeera aired.

Miles argues that the U.S. harassment of Al-Jazeera
is racist and does a disservice to Americans, many of
whom still believe Saddam Hussein helped plan 9/11
and that the invasion of Iraq was part of the war on
terror. "Nobody in any other part of the world
thought like this," he says.

He places the blame squarely on the drift toward
celebrity journalism and the decline in reporting on
world affairs. "Devoid of history, analysis or
intelligent comment, the American public naturally
has no idea about riddles like Iraq or Palestine, and so
it is no wonder that Al-Jazeera looks like the bearer
of bad news."

He quotes an Al-Jazeera executive with an even
better explanation. The problem has always been
Al-Jazeera's habit of broadcasting the news without
first trying to ask the Americans.

John Miller is professor of journalism at Ryerson
University.

© 2005 CTVglobemedia Publishing Inc. All Rights
Reserved.

FPinfomart.ca Page 2


	1. Which do you trust less:... (Page 1)

